Dziś rano w sali kaplicy Urbana VIII przedstawiono papieżowi dwa baranki pobłogosławione w bazylice św. Agnieszki. Dzieje się tak zgodnie z tradycją we wspomnienie tej młodziutkiej męczennicy żyjącej na przełomie III i IV wieku. Z wełny tych baranków zostaną wykonane paliusze, które Ojciec Święty pobłogosławi 29 czerwca.
Paliusz jest symbolem jedności metropolitów, czyli zwierzchników metropolii - prowincji kościelnych - z papieżem. Jest liturgiczną oznaką honorową i władzy, noszoną w czasie uroczystych liturgii przez papieża wszędzie, gdziekolwiek ją sprawuje, i przez arcybiskupów-metropolitów na terenie ich metropolii.
Paliusz arcybiskupi jest szeroką okrągłą wstęga nakładaną na ramiona, której dwa końce spływają na plecy i piersi. Ozdabia go sześć krzyżyków wykonanych z czarnej wełny.
Ojciec Święty pobłogosławi paliusze w uroczystość świętych Piotra i Pawła 29 czerwca. Następnie w poszczególnych metropoliach odbędzie się pod przewodnictwem nuncjusza apostolskiego uroczystość ich nałożenia.
Poświęcono baranki, z których wełny powstaną paliusze
KAI
Archiwum sióstr nazaretanek w Rzymie
Jak co roku w uroczystość św. Agnieszki, w rzymskiej bazylice św. Agnieszki za Murami poświęcono dwie owieczki, których wełna zostanie użyta do utkania paliuszy dla nowych arcybiskupów. I choć tradycja ta ewoluowała w ostatnich latach, bowiem od 2019 r. papież nie błogosławi już zwierzątek w Watykanie, to jednak, nieprzerwanie od drugiej połowy XIX w., ważną rolę w całym obrzędzie odgrywają polskie siostry zakonne – nazaretanki z domu macierzystego zgromadzenia przy via Machiavelli.
Znaczenie Bożego Ciała i nadużycia w procesji eucharystycznej
Rozmawiał Łukasz Kasper / Warszawa (KAI)
Karol Porwich/Niedziela
Poruszanie się procesji w drezynie lub przewodniczenie jej przez kapłana w kabriolecie to duże nadużycia liturgiczne. Takim nadużyciem mogą być też hasła o treści politycznej czy propagandowej umieszczane przy poszczególnych stacjach procesji w Boże Ciało – wyjaśnia w rozmowie z KAI ks. dr hab. Dariusz Kwiatkowski z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Teolog liturgii przypomina, że w tę uroczystość katolicy wyznają wiarę w realną obecność Chrystusa w Eucharystii, w Jego śmierć i zmartwychwstanie, które ten sakrament uobecnia. - Zmieniają się konteksty kulturalne i polityczne, ale Chrystus jest ten sam na wieki – podkreśla rozmówca KAI.