Reklama

Nauka

Kraków: ks. prof. Heller "o stworzeniu i początku wszechświata"

Archiwum Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wykład „Stworzenie i początek wszechświata” ks. prof. Michała Hellera szczelnie zapełnił dwupoziomową aulę Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prelekcja była jednym z wydarzeń w ramach trwających do niedzieli w Krakowie 17. Targów Książki.

„Metoda nauki jest zupełnie inna od metody teologii. Porównywanie na siłę to chyba jest błąd, bo to jest mylenie dwóch zupełnie różnych metodologii. Na metapoziomie, tam gdzie zatrzymuje się nauka, pojawia się teologiczna idea stworzenia, która nie jest związana tymi granicami i odpowiada na pytanie: dlaczego istniejemy” – mówił ks. prof. Michał Heller, według którego może być to przestrzeń uzupełniania się nauki i wiary, ale ponad granicami metody naukowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. prof. Michał Heller – jak sam zaznaczył – swój wykład poświęcił „pewnemu napięciu jakie zachodzi między pojęciami «początek» i «stworzenie»”. Prelekcja „Stworzenie i początek wszechświata” rozpoczęła się od trzech pytań: Dlaczego my istniejmy? Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? Dlaczego te prawa fizyki, a nie inne obowiązują w naszym wszechświecie? „To nie są pytania tylko teoretyczne. Czujemy, że od nich zależy – a przynajmniej powinno zależeć ustawienie całego naszego życia” – mówił laureat Nagrody Templetona.

Reklama

Przywołał stanowisko kosmologa Roberta Jastrowa, wg którego pojęcia «początek» i «stworzenie» nawzajem się wspierają. Przedstawicielem skrajnie odmiennego poglądu jest Stephen Hawking. Ks. prof. Heller przedstawił jego koncepcję „wszechświata bez brzegów”, w którym „Stwórca nie ma nic do roboty”. Brytyjski astrofizyk, razem z Leonardem Mlodinowem, na trzy kluczowe pytania odpowiada: „Badanie wszechświata stwarza wszechświat, który stworzył nas”. Wg ks. prof. Hellera za tą koncepcją nie ma argumentów naukowych, można ją przyjąć „na wiarę”. „Argumenty Hawkinga i Mlodinowa wymownie dowodzą, że te trzy pytania wykraczają poza metodę nauki, te pytania są dla niej przezroczyste” – spointował tę część wykładu krakowski profesor.

Drugą część swojego wystąpienia ks. prof. Heller poświęcił koncepcji stworzenia. Przywołując opis stworzenia świata z początku Księgi Rodzaju podkreślił, że jest to specyficzny gatunek literacki, z którego nie wynika w jaki sposób powstał świat, a pewne prawdy teologiczne: monoteizm, idea stworzenia, miejsce człowieka, fakt, że stworzenie jest dobre oraz świętość szabatu. „Stworzenie jest relacją pomiędzy stworzeniem a Stwórcą; polegającą na nieustannej zależności w stawaniu się stworzenia od Stwórcy. Gdyby Bóg przestał stwarzać świat, to świat przestałby istnieć. To jest nieustanna zależność, a nie coś, co ma miejsce tylko na początku” – podsumował fundator i dyrektor Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych.

Po prelekcji ks. prof. Heller odpowiadał na pytania audytorium a później podpisywał swoje książki w księgarnio-kawiarni „De Revolutionibus”.

Wykład ks. prof. Michała Hellera odbył się 24 października w Pałacu Larischa w Krakowie i szczelnie zapełnił dwupoziomową aulę Wydziału Prawa i Administracji UJ. Była to namiastka tego, co można przeczytać w książce o tym samym tytule „Stworzenie i początek Wszechświata”, której współautorem jest ks. prof. Tadeusz Pabjan. Autorzy rozprawiają się z przesądem, że wiary chrześcijańskiej nie można pogodzić ze współczesnym, naukowym obrazem świata.

Wykład „Stworzenie i początek wszechświata” był jednym z wydarzeń towarzyszących 17. Targom Książki w Krakowie, które odbywają się w dniach 24-27 października. W sobotę, 26 października o godzinie 13.00 autorzy będą podpisywać swoje książki na Targach, na stoisku P3.

Podziel się:

Oceń:

2013-10-25 11:52

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: Na horyzoncie nie widać żadnych przeszkód uniemożliwiających naukę stacjonarną w szkołach

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Nie ma na horyzoncie żadnych przeszkód, które by uniemożliwiały naukę stacjonarną w szkołach - powiedział w poniedziałek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. W jego ocenie w tym roku szkolnym uczniowie spędzili 90 do 95 proc. czasu na nauce stacjonarnej.

Więcej ...

Kapłan i społecznik

Poświęcenie groty Matki Bożej Fatimskiej

Paweł Wysoki

Poświęcenie groty Matki Bożej Fatimskiej

Ks. prał. Jan Kiełbasa, proboszcz parafii pw. św. Bartłomieja w Niedrzwicy Kościelnej, został przeniesiony w stan emerytalny.

Więcej ...

Klinika Gemelli: papież spał dobrze przez całą noc

2025-03-03 08:17
Klinika Gemelli

Vatican Media

Klinika Gemelli

Papież dobrze wypoczął przez całą noc - poinformowało rano Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Św. Agnieszka Przemyślidka i jej dar czytania w sercach...

Święci i błogosławieni

Św. Agnieszka Przemyślidka i jej dar czytania w sercach...

Klinika Gemelli: skomplikowany obraz kliniczny z ryzykiem...

Franciszek

Klinika Gemelli: skomplikowany obraz kliniczny z ryzykiem...

Nowenna do św. Kazimierza Królewicza

Wiara

Nowenna do św. Kazimierza Królewicza

Rozważania na niedzielę: 13. wezwanie dotyczy Polski

Wiara

Rozważania na niedzielę: 13. wezwanie dotyczy Polski

Watykan: kard. Koch złożył rezygnację

Kościół

Watykan: kard. Koch złożył rezygnację

Oświadczenie Jezuitów ws. Krzysztofa Dzieńkowskiego

Polska

Oświadczenie Jezuitów ws. Krzysztofa Dzieńkowskiego

Komunikat Watykanu. Czy można już mówić o poprawie...

Kościół

Komunikat Watykanu. Czy można już mówić o poprawie...

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako...

Wiara

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako...

Opolskie: Dziesięciolatek jest kościelnym organistą - w...

Kościół

Opolskie: Dziesięciolatek jest kościelnym organistą - w...