Reklama

Gospodarka

Polacy przeciwko zakazowi aut spalinowych

Joshua_Willson/pixabay.com

Ponad 66 proc. Polaków jest przeciwko temu, aby w 2035 roku wszedł unijny zakazał sprzedaży oraz rejestracji nowych diesli i aut benzynowych - wynika z cytowanego przez RMF24 sondażu przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pracownia Indicator zadała ankietowanym pytanie, czy są za tym, aby Polska do 2035 roku zakazała sprzedaży diesli i aut benzynowych zgodnie z wymogami UE. 66,6 proc. badanych jest przeciwko temu - 37,6 proc. wybrało odpowiedź "zdecydowanie nie", a 29 proc. - "raczej nie". Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych popiera 10,2 proc. uczestników sondażu. Odpowiedź "zdecydowanie tak" wybrało 2,6 proc., a "raczej tak" - 7,6 proc. Zdania na ten temat nie ma 23,2 proc. ankietowanych.

Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski 27 października 2022 r. zawarły porozumienie dotyczące bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 dla nowych samochodów, oznaczający odejście od sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi do 2035 roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oznacza to, że żadne auto spalinowe nie otrzyma certyfikatu umożliwiającego rejestrację samochodu na terenie UE. Na tej samej zasadzie w UE od lat nie mogą być rejestrowane samochody spalinowe bez katalizatorów, albo nie spełniające wysokich norm bezpieczeństwa. Te regulacje powodują coraz wyższe ceny nowych aut, ale także sprawiają, że produkcja małych, tanich, ekonomicznych, a co za tym idzie bardziej ekologicznych samochodów spalinowych stała się w UE praktycznie nieopłacalna.

Elektryczny napęd jest lepszy od spalinowego, efektywniejszy tzn. wydajniej przetwarza energię na napęd, prostszy w serwisie i docelowo może być tańszy od tradycyjnego napędu na węglowodory. Problemem dostępność ładowarek i baterie, które za jakiś czas pewnie zostaną zastąpione ogniwami wodorowymi. Mimo tego w Azji pojazdy z napędem elektrycznym już teraz są tańsze w eksploatacji i często także tańsze w zakupie. Tam elektryki właśnie cenowo podbijają rynek, a nie przez sztuczne europejskie regulacje i zakazy.

Niestety europejskie koncerny motoryzacyjne na tle świata pod względem elektromobilności są zacofane. Nawet nie mają wystarczającej zdolności wytwórczych komponentów do produkcji aut elektrycznych, w których liderami są Azjaci i Amerykanie. Europejska, czyli głównie niemiecka motoryzacja, bardzo długo opierała się elektromobilności lobbując na rzecz spalinowych napędów tak długo jak się dało. Dobitnym tego przykładem była afera z fałszowaniem danych nt. emisji szkodliwych spalin przez Volkswagena, by dalej można było utrzymać na rynku przestarzałą technologię.

Reklama

Dzięki współpracy z Koreańczykami na tym tle Polska ma sporą przewagę nad przemysłem zachodnioeuropejskim, bo jesteśmy potęgą w produkcji baterii potrzebnych do aut elektrycznych oraz dużym eksporterem elektrycznych autobusów. Jednak na potrzeby całej europejskiej motoryzacji muszą być zrealizowane kolejne inwestycje. Problemem będzie też pozyskanie surowców potrzebnych do produkcji baterii, bo tu również Europa jest w światowym ogonie. Największe złoża metali ziem rzadkich (ok. 70% światowego obrotu) od lat kontrolują chińskie koncerny, które wolą eksportować drogie baterie i samochody, zamiast sprzedawać tanie i nieprzetworzone surowce. Efekt jest taki, że samochód elektryczny o podobnych parametrach w Chinach potrafi być 3-4 razy tańszy niż w Europie.

Kolejnym problemem przy rozwoju europejskiej elektromobilności jest niewystarczająca produkcja prądu i słabe sieci elektromagnetyczne. Szacuje się, że na potrzeby całego transportu w Polsce musielibyśmy produkować o ok. 30-40 proc. więcej prądu, niż jest to obecnie. Nie wystarczy wiec tylko zielona transformacja energetyki, ale potrzebne są wielkie inwestycje na nowe moce w całym systemie.

Jeżeli jednak Bruksela nie zejdzie z obranej drogi przymusowej elektromobilności, to nowych spalinowych samochodów w Polsce nie będzie. I nic tu nie pomogą polskie protesty w obronie starego niemieckiego diesla. Nasze krajowe regulacje tego nie zmienią choćby z tego powodu, że niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie i koreańskie koncerny przestaną je na europejski rynek produkować. Natomiast polskie samochody spalinowe od dawna nie są już produkowane i nie zanosi się, by miało to się zmienić.

Podziel się:

Oceń:

+1 -2
2023-02-10 19:06

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Ks. Ripamonti: jesteśmy świadkami wycofywania się z prawa do azylu w Europie

2024-04-18 17:39

robertopierucci/pl.fotolia.com

W Europie jesteśmy świadkami wycofywania się z prawa do azylu - uważa ks. Camillo Ripamonti, kierujący Centro Astalli - jezuickim ośrodkiem dla uchodźców w Rzymie. Postawę taką sankcjonuje, jego zdaniem, Pakt Migracyjny, przyjęty kilka dni temu przez Parlament Europejski.

Więcej ...

2 maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju

2024-05-02 07:15

Karol Porwich/Niedziela

Na fladze RP nie wolno umieszczać żadnych napisów ani rysunków. Flaga nigdy nie może też dotknąć podłogi, ziemi, bruku lub wody - Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju łączy manifestowanie przywiązania do barw i symboli narodowych.

Więcej ...

Rada Stała KEP: o standardach ochrony osób małoletnich i bezbronnych w placówkach prowadzonych przez podmioty kościelne w kontekście tzw. ustawy Kamilka

2024-05-02 17:45
Spotkanie Rady Stałej KEP na Jasnej Górze

BPJG

Spotkanie Rady Stałej KEP na Jasnej Górze

- Kościół jest przygotowany do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich związanych z tzw. ustawą Kamilka - powiedział o. Adam Żak. Koordynator KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży oraz dyrektor Centrum Ochrony Dziecka przedstawił podczas dzisiejszych obrad Rady Stałej KEP na Jasnej Górze aktualny stan przygotowania standardów ochrony małoletnich i osób bezbronnych w placówkach prowadzonych przez Kościół katolicki w Polsce.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Kościół

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone i...

Kościół

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone i...

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Święta Mama

Kościół

Święta Mama

Matka Boża Dobrej Rady

Wiara

Matka Boża Dobrej Rady

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

Wiara

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst